måndag, april 03, 2006

Varför blev inte Lars Lagerbäck Sveriges nya utrikesminister?

Förra veckan utsågs Jan Eliasson till utrikesminister. Valet beskrevs som ett säkert val och var inte helt överraskade vilket tidigare ofta varit fallet när Persson utsett ministrar.

Men bland vissa verkar det finnas ett missnöje med valet att Jan ska driva den svenska utrikespolitiken.

JämO Claes Borgström anser att svenska herrlandslaget i fotboll bör bojkotta fotbolls-VM i Tyskland. Detta eftersom prostitution är laglig i Tyskland och fotbolls-VM innebär "big-business" för bordellägarna. Jag håller med om att det är vrickat att prostitution är lagligt i Tyskland och det är fruktansvärt att kvinnor hämtas till Tyskland för att bordellägarna ska tjäna pengar på "fotbollsintresserade" män. Sverige ska självklart tydligt ta avstånd från detta.

Men om inte svenska regeringen gör mer än att påpeka det olämpliga i att prostitution är lagligt så ska inte svenska landslaget bojkotta VM. Varför skriker inte Claes Borgström på att vi ska bojkotta tyskt öl och vin? Eller Siemens-telefoner? Eller BMW, Audi, Mercedes och Volkswagen?

I vintras for landslaget till Saudiarabien, ett land med en minst sagt märklig kvinnosyn. När svensk media rapporterade att saudiska kvinnor inte fick gå på matchen blev det storm. Krav på att landslaget skulle bojkotta matchen framfördes av alla möjliga människor. Min syn på frågan om Sverige ska bojkotta fotbolls-VM är likadan som min syn på att Sverige skulle bojkotta matchen mot Saudiarabien.

Om Sveriges regering inte bojkottar dessa länder, varför ska då vårt herrlandslag i fotboll göra det? Sedan när blev det herrlandslagets uppgift att utöva politiska påtryckningar på andra länders regeringar? Och varför utsåg man inte Lars Lagerbäck till utrikesminister om man tror att det är han som har störst möjlighet och ansvar för att påverka andra länders ledare?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tänker bortse från fotboll här och istället rikta in mig på utrikesminister Jan Eliasson.

När han blev utsedd till utrikesminister ställde sig merparten av den svenska pressen positiva till utnämningen. Ingen överraskning i det, hur skulle han kunna vara sämre än Laila Freivalds? Själv var jag lite frustrerad över det lilla mediautrymme som gavs åt det faktum att Jan Eliasson kombinerar två uppdrag.

Min största farhåga låg aldrig i att de två uppdragen kunde leda till intressekonflikter. Sådant borde en erfaren diplomat ha goda möjligheter att hantera på ett bra sätt. Däremot anser jag att tsunamikatastrofen tydligt visade att en utrikesminister måste vara i tät kontakt med sitt departement för att kunna sköta sitt uppdrag under en kris. Jag har svårt att tänka mig Jan Eliasson dra upp sin mobil ur kavajfickan under ett möte i FN:s generalförsamling för att fatta beslut om räddningsaktioner efter t.ex. en jordbävning. Att lära av sina misstag är tydligen lättare sagt än gjort hos den sittande regeringen.

Nåväl, inget har ännu framkommit som skapat allvarliga tvivel på Jan Eliassons förmåga att kombinera de två uppdragen. Tills denna morgon. Under en intervju i TV4:s nyhetsmorgon fick Jan Eliasson en fråga om svårigheten att hålla isär sina två uppdrag. Han svarar att det inte är något problem, utan att det snarare är tiden som är problement, jag citerar: "Det är praktiskt taget två heltidsjobb."

Jag anser att vi knappast kan få en tydligare signal om tidsbrist än detta. En minister som på nationell tv implicit erkänner att dubbla uppdrag leder till svårigheter att uppfylla sitt ministeruppdrag på det sätt man bör kunna förvänta sig. Det ska förvisso erkännas att Eliasson lämnar sitt uppdrag för FN den 11 september, men tidsperioden från hans utnämnande till dess är ändå chockerande lång.

Den socialdemokratiska ledningens oförmåga att lära av sina misstag slutar aldrig att förvåna. Jag mår illa när jag tänker på hur många gånger de kan hinna upprepa ett och samma misstag under en fyraårsperiod.

11:00  
Anonymous Anonym said...

Jag blev lite förvånad över att se att kommentarerna på denna sida inte dateras automatiskt när man lägger upp dem.

När man hänvisar till aktuellt nyhetsmaterial kan det vara av vikt.

Detta inlägg, liksom mitt tidigare angående utrikesminister Jan Eliasson, är inlagt söndagen den 16 juli 2006.

11:41  
Anonymous Anonym said...

best regards, nice info venlafaxine hydrochloride and solubility Effects prozac side stopping hello folks ed chevrolet holyoke ma. Search buy zyban Perfect marriage get fit smoking stop exercise fitness center rechargeable batteries Griffin jewelry lasik eye surgery Levo wheelchair

04:08  
Anonymous 100 pure cotton double bed bedsheet said...

Men bland vissa verkar det finnas ett missnöje med valet att Jan ska driva den svenska utrikespolitiken.
website development vancouver ,
web development company vancouver ,

12:22  

Skicka en kommentar

<< Home