Trängselskatten - ett regionalt stöd till Stockholm!
Så har då trängselskatten införts. Jag tycker ett det finns en hel del i det här som är rätt så konstigt, för att inte säga knäppt.
Skatten är, som namnet antyder, en skatt för att minska trängseln i Stockholms innerstad. Men vilka gynnas av minskad trängsel? Jo, de som ändå tar bilen in till stan. Med andra ord så blir skatten som minskar trängseln ett skäl för dem som tidigare skrämts bort av trängseln att faktiskt ta bilen in till stan eftersom det nu inte är så trångt. Om man har råd, förstås. För det är ju inte helt billigt. Cirka 600-800 kr/månad. Trängselskatten rensar innerstan från de som inte har råd så att de med tjocka plånböcker och feta stadsjeepar ska få friare framfart.
Som vanligt med sossarnas skatter så är det i första hand de med minst pengar som drabbas. DN rapporterar dessutom idag att barnfamiljerna riskerar att bli det största förlorarna på försöket. Föreningssparbankens privatekonom Maria Ahrengart säger såhär:
– När barnen är lämnade på dagis är infartsparkeringarna fulla. Då tvingas man ta bilen till jobbet när det är dyrast.
Efter den första dagen med trängselskatt minskade trafiken i innerstan med 25 %. Samtidigt ökade trafiken på Essingeleden med drygt 10 % eftersom denna väg inte är skattbelagd. Essingeleden var redan innan försöket inleddes Sveriges mest trafikerade väg och nu ökar alltså belastningen på denna väg ytterligare. Redan tidigare har det varit problem med framkomligheten både morgon och kväll på Essingeleden. De som drabbades redan då och som drabbas än värre nu är de som vill åka förbi Stockholm. Skatten som syftar till att minska trafiken i innerstan drabbar alltså de som bara vill åka förbi.
Det här lilla försöket kostar ju rätt mycket pengar. Ungefär 3,8 miljarder. Och vem betalar det? Jo, alla skattebetalare i Sverige eftersom det är staten som står för hela kostnaden. Sveriges befolkning betalar 3,8 miljarder för ett försök i Stockholm. Stockholmare brukar ofta beklaga sig över den regionala utjämningen som innebär att vissa delar betalar till andra delar av landet. Jag har inte hört någon i Stockholm reagera på att 3,8 miljarder betalas av alla skattebetalare för att de som har råd ska kunna åka runt i Stockholms innerstad.
Vilka som betalar och hur mycket är ju också lite märkligt. En person som bor i innerstan och åker ut till ett köpcentrum utanför stan, ställer bilen, går och handlar och sedan åker in igen betalar lika mycket som en person som bor utanför stan och åker in till innerstan och kör runt där hela dagen. Men det kanske knäppast med hela trängselförsöket är att de som bor utanför Stockholm och åker igenom stan tvingas betala medan de som bor i innerstan kan åka runt, runt hela dagarna i en stadsjeep utan att det kostar en enda trängselskattekrona.
Skatten är, som namnet antyder, en skatt för att minska trängseln i Stockholms innerstad. Men vilka gynnas av minskad trängsel? Jo, de som ändå tar bilen in till stan. Med andra ord så blir skatten som minskar trängseln ett skäl för dem som tidigare skrämts bort av trängseln att faktiskt ta bilen in till stan eftersom det nu inte är så trångt. Om man har råd, förstås. För det är ju inte helt billigt. Cirka 600-800 kr/månad. Trängselskatten rensar innerstan från de som inte har råd så att de med tjocka plånböcker och feta stadsjeepar ska få friare framfart.
Som vanligt med sossarnas skatter så är det i första hand de med minst pengar som drabbas. DN rapporterar dessutom idag att barnfamiljerna riskerar att bli det största förlorarna på försöket. Föreningssparbankens privatekonom Maria Ahrengart säger såhär:
– När barnen är lämnade på dagis är infartsparkeringarna fulla. Då tvingas man ta bilen till jobbet när det är dyrast.
Efter den första dagen med trängselskatt minskade trafiken i innerstan med 25 %. Samtidigt ökade trafiken på Essingeleden med drygt 10 % eftersom denna väg inte är skattbelagd. Essingeleden var redan innan försöket inleddes Sveriges mest trafikerade väg och nu ökar alltså belastningen på denna väg ytterligare. Redan tidigare har det varit problem med framkomligheten både morgon och kväll på Essingeleden. De som drabbades redan då och som drabbas än värre nu är de som vill åka förbi Stockholm. Skatten som syftar till att minska trafiken i innerstan drabbar alltså de som bara vill åka förbi.
Det här lilla försöket kostar ju rätt mycket pengar. Ungefär 3,8 miljarder. Och vem betalar det? Jo, alla skattebetalare i Sverige eftersom det är staten som står för hela kostnaden. Sveriges befolkning betalar 3,8 miljarder för ett försök i Stockholm. Stockholmare brukar ofta beklaga sig över den regionala utjämningen som innebär att vissa delar betalar till andra delar av landet. Jag har inte hört någon i Stockholm reagera på att 3,8 miljarder betalas av alla skattebetalare för att de som har råd ska kunna åka runt i Stockholms innerstad.
Vilka som betalar och hur mycket är ju också lite märkligt. En person som bor i innerstan och åker ut till ett köpcentrum utanför stan, ställer bilen, går och handlar och sedan åker in igen betalar lika mycket som en person som bor utanför stan och åker in till innerstan och kör runt där hela dagen. Men det kanske knäppast med hela trängselförsöket är att de som bor utanför Stockholm och åker igenom stan tvingas betala medan de som bor i innerstan kan åka runt, runt hela dagarna i en stadsjeep utan att det kostar en enda trängselskattekrona.
3 Comments:
Trafiken på essingeleden har ökat. I jämförelse med den 2:a januari! I jämförelse med hösten 2005 så är den minskat drastiskt. Eftersom januaritrafiken oftast är något lägre än hösttrafiken, men inte så låg som trafiken den andra januari, så är den rimliga slutsatsen att trafiken på essingeleden är normal.
Apropå essingeleden har du ett sakfel där. Du skriver att de som väljer att åka igenom stan får betala. Så är det inte. De som åker in eller ut ur stan får betala. De som åker igenom och förbi stan tar essingeleden och behöver inte betala.
Sedan är stycket om att "hela sverige" får betala lätt absurd. Det är ju staten själv som valt att behandla det som en statlig skatt. Då är det ju inte konstigt att det är staten som betalar. Vilka andra statliga skatter tycker du stockholms stad ska administrera?
Däremot kommer ju, vid ett eventuellt ja i folkomröstningen, staten få tillbaka de pengar som satsats genom den vinst man gör på avgifterna. Ett annat lika självklart resultat är att det flyttas från att bli en statlig skatt till en kommunal avgift, men det är en senare fråga.
Just det. Tilläggas bör ju att hälften av de fyra miljarderna som du påstår att stockholmförsöket "kostar" är satsningar på mer infartsparkering och bättre kollektivtrafik.
Sedan vill jag också fråga: Vad är ditt alternativ? Hur tycker du att vi ska lösa trängseln i Stockholm?
Good write-up. I definitely love this site. Keep it up
https://prokr123.page.tl/
http://prokr123.zohosites.com/
http://prokr114.bravesites.com/
http://ksa41.com/
https://www.prokr.net/ksa/jeddah-water-leaks-detection-isolate-companies/
Skicka en kommentar
<< Home