onsdag, november 30, 2005

En förlorad generation?

Jag brukar oftast se positivt på saker. Men ibland blir även jag bekymrad. Just nu är jag det. Jag är bekymrad över framtiden för den generationen jag tillhör. Den generation som jag i tidigare inlägg kallat för "En överutbildad generation 1, 2 och 3". Jag har en stor tilltro på dagens unga människor, men det finns som sagt mörka moln på min himmel. Den generation jag tillhör är den första generationen i modern tid som har/kommer att få det sämre än våra föräldrar. De stora orsakerna till detta finns i en havererad utbildnings- och arbetsmarknadspolitik.

Nästan 150 000 ungdomar mellan 18 och 24 år är arbetslösa. Tyvärr är det bara cirka hälften av dessa som syns i den officiella statistiken och därmed är den andra hälften helt ointressant för regeringen. Det är studenter som egentligen vill arbeta och de med så dålig skolbakrund att de ses som oanställningsbara. Förtidspension heter deras ändhållplats. Så ser den dystra verkligheten ut för dessa unga människor. För regeringen finns de inte. De som regeringen inte kan blunda för ska gömmas i tillfälliga åtgärder för att putsa siffrorna inför valet. Alla ska gömmas - så enkelt är det!

Men hur kan det ha blivit såhär? På pappret har vi ju bättre förutsättningar än tidigare generationer. Vi är ofta formellt bättre utbildade än våra föräldrar. Men tiden då en akademisk utbildning automatiskt ledde till ett jobb är sedan länge förbi. Och hur är det egentligen ställt med kvaliteten på den utbildning vi får? Hur mår det svenska utbildningssystemet?

Vi har en högskola där allt fokus ligger på kvantitet i form av antal platser istället för på kvaliteten i utbildningen. En högskola som har sett anslagen urholkas med cirka 20 procent de senaste tio åren. Skolverket presenterade idag en utvärdering av gymnasieskolan. Den visar att mer än varannan lärare som undervisar på grundnivå på högskolor och universitet anser att studenterna idag är sämre förberedda än för 5-10 år sedan. Endast var tionde anser att de är bättre. Två lärare av tre inom ämnesområdena teknik, naturvetenskap och humaniora anser att studenterna är sämre rustade idag.

Vi har en gymnasieskola där det individuella programmet, som var tänkt som en räddningsplanka, är det största gymnasieprogrammet. I grundskolans högstadium saknar var tredje lärare i svenska, engelska och matematik lärarexamen för just dessa ämnen.

Sverige behöver en ny regering för att dagens ungdomar inte blir en förlorad generation.