fredag, november 25, 2005

Åter i vardagen...

Det var ett tag sedan jag bloggade. Har varit ute och farit en del och inte riktigt haft tid och ro att blogga. Det betyder dock inte att jag inte har tyckt till om saker. Tvärtom faktiskt.

Förra torsdagen var jag i Östersund på Mitthögskolan (ja, jag vet att de är universitet. Se felskrivningen som ett misstag eller åsiktsyttring, välj själv). Fantastiskt vacker stad och campusområde. Jag deltog i en debatt om studentfrågor. Bland annat avhandlades CSN, kårobligatoriet och Bolognaprocessen. I debatten deltog även Fria Moderata Studentförbundet (FMSF), S-studenterna och Vänsterpartiets studentförbund. Jag och killen från FMSF var rörande överens om det mesta. Jag fick tyvärr ytterst få svar från vänsterkartellens företrädare, i synnerhet från S-studenterna vilket gjorde debatten lite väl tam ibland. Ett intressant citat från debatten kommer från S-studenternas företrädare:


"Vi tycker om statliga myndigheter. CSN är en stor, statlig myndighet. Därför gillar vi CSN."

Kul var att ett 50-tal studenter kom och lyssnade och ställde många bra frågor. Efter debatten pratade jag med några av de som lyssnat och en av dem sa något som jag tycker illustrerar Centerpartiets problem på ett bra sätt. Personen sa: "Centerpartiet... Varför har jag inte tänkt på det tidigare?" Jag märker detta nästan varje gång jag pratar politik. Många delar Centerpartiets åsikter, men de har liksom inte tänkt tanken att rösta på oss. För ett antal år sedan hade jag inte heller tänkt på Centerpartiet som ett alternativ, men den förändring som Centerpartiet har gjort måste nå ut till fler så att fler inser hur bra det nya Centerpartiet är.

Jag har också hunnit med att få en
replik på en debattartikel av Leif Pagrotsky publicerad i Stockholm City.

Denna vecka har jag delvis tillbringat i Bryssel, men det får jag eventuellt återkomma till senare.