onsdag, november 30, 2005

Vad gör egentligen en rymdfysiker?

Aftonbladet har idag en artikel om filmbluffar. Svenska rymdfysiker sågar Hollywoods specialeffekter och menar att de strider mot fysikens lagar.

Längst ner i listan står det:

"Film: Stålmannen fångar upp och räddar en person som faller från skyskrapan. Verklighet: Vederbörande skulle knäcka alla ben i kroppen."

Gud vad overkligt!!! Men var det inget av genierna som upptäckte något annat konstigt i filmen som bröt mot fysikens lagar? Som att MÄNNISKOR INTE KAN FLYGA HURSOMHELST (inte ens med en blå/röd trikå). Jag vill verkligen inte krossa någons drömmar, men STÅLMANNEN FINNS FAKTISKT INTE ÖVERHUVUDTAGET!! DET ÄR EN FILMBLUFF!! Sorry om jag gjorde någon besviken.

Ytterligare ett citat ut artikeln:

"Tecknade filmer lyder också under sina egna fysiklagar.
-Kolla bara in när någon figur flyger rakt fram och tvärstannar i luften - för att sen, efter en stund falla rakt ner. Sånt händer inte, säger Patrik Norqvist. Tillsammans med Krister Wiklund ska han föreläsa på grund- och gymnasieskolorna med sina filmavslöjanden för att öka intresset för fysik."

Jag kan tänka mig hur det låter när Patrik och Krister kommer in i en gymnasieklass:

-Hej! Jag heter Patrik och är rymdfysiker. Jag vill bara berätta för er att jag och Krister just har avslöjat att Kalle Anka inte kan stå stilla i luften... I verkligheten alltså. Det går inte. Vi har också utvecklat en teori som kan bevisa att katter och möss inte kan springa runt på två ben hur länge som helst och jaga varandra. Möss kan dessutom inte slå katter med en hammare. Hammaren är nämligen för tung för en mus. Så sluta tro på allt ni ser i tecknade serier. Allt är faktiskt inte sant. Frågor på det?

Är det någon som fortfarande undrar varför Sverige inte har haft någon människa i rymden?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vill bara påpeka att Stålmannen inte är någon människa. Han ser bara ut som oss. I själva verket kommer han från planeten Krypton. Eftersom livsbetingelserna var annorlunda på Krypton får han superkrafter när han kommer till Jorden. Det är ungefär som att människor kan hoppa jättelångt när de är på månen.

09:13  

Skicka en kommentar

<< Home