söndag, januari 15, 2006

Rädda liv - riskera att sparkas

En lördagsnatt för fyra månader sedan såg en busschaufför i Jönköping en kille bli misshandlad och sparkad i huvudet av två andra. Han klev ur bussen och gick fram, ställde sig över killen och motade bort misshandlarna. Killen kunde ta sig upp och leta reda på sin flickvän som också blivit misshandlad. Med stor sannolikhet hade killen varit död idag om inte busschauffören ingripit.

När busschauffören kom till jobbet en vecka senare efter att själv ha varit sjukskriven då även han fick mottaga en del slag fick han inte en klapp på axeln eller några uppmuntrande ord från arbetsgivaren. Han fick en skritflig varning. Han hade riskerat sin egen och passagerarnas säkerhet sa arbetsgivaren. Detta trots att han var vid ändhållplatsen och redan lämnat av alla passagerare.

Jag bor inte i Jönköping, men om jag gjorde det skulle jag bojkotta bussbolaget Arriva tills dess att de omvärderat sin syn på människor och människoliv. Jag är inte säker på att jag själv skulle ha modet att göra samma sak som busschauffören, men någon räddade mitt liv istället för att sitta kvar i bussen för att göra arbetsgivaren nöjd skulle jag vara evigt tacksam.

Flera medier rapporterade igår om denna nyhet, bl a DN.

3 Comments:

Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Jag skrev också ett par rader om detta, och jag menar att jag förstår företagets policy, om än inte gillar den:
Civilkurage uppmuntras?

12:38  
Blogger Unknown said...

20151209xiaodaige
replica handbags,replica handbags outlet,cheap handbags,purses and handbags,wholesale replica handbags,replica bags,bags outlet,replica handbags wholesale,cheap purses,discount handbags,handbags sale,wholesale purses,handbags and purses,replica purses
louis vuitton outlet online
ferragamo outlet
oakley sunglasses
canada goose outelt
nike air max uk
chanel outlet store
prada outlet
true religion canada
nike foamposite
the north face outlet
toms outlet store
tory burch outlet online
bottega veneta outlet
ralph lauren uk
beats by dre
moncler jackets
louis vuitton handbags outlet
oakley,occhiali oakley,oakley italia,oakley occhiali,oakley sunglasses
michael kors canada
louis vuitton outlet store
true religion jeans outlet
lebron shoes
fitflops outlet sale
canada goose jackets
tiffany outlet
prada sneakers
abercrombie and fitch
mbt shoes outlet
ralph lauren outlet
karen millen uk
ugg clearance
coach outlet online
michael kors handbags sale
longchamp handbags
north face jackets

04:39  
Blogger rehabgad1 said...


Good write-up. I definitely love this site. Keep it up
https://wordpress.com/view/rehabgad.wordpress.com
https://prokr123.blogspot.com/
https://prokr123.weebly.com/
http://ksa0055.com/
https://www.prokr.net/ksa/jeddah-water-leaks-detection-isolate-companies/

20:31  

Skicka en kommentar

<< Home