söndag, januari 15, 2006

Om du inte tar det ena bidraget får du mindre av det andra

DN rapporterar idag om situationen för studenter med barn.

Ebba Hedberg jobbade och tjänade pengar. Sedan valde hon att börja studera på en sjuksköterskeutbildning. Eftersom hon samtidigt sålde sin lägenhet ansåg CSN att hon tjänat för mycket för att ha rätt till studiemedel. Vinsten gick till köp av en ny lägenhet tillsammans med pojkvännen. Nu är hon gravid och har precis fått reda på att hon endast har rätt till grundbeloppet i föräldraförsäkringen.

– När jag fick veta att jag ska ha barn i sommar blev jag förstås jätte­glad, men nu känner jag mig stressad och mår dåligt, säger 22-åriga Ebba som nyligen flyttat in i en lägenhet i Jakobsberg tillsammans med sin pojkvän.

För att få full föräldrapenning räcker det med att man tagit ut bidragsdelen av studiemedlet, men det fick alltså in Ebba göra. Detta har nu gjort att hon kommer att tvingas leva på föräldrapenning på 180 kr per dag.

Socialdemokraterna skryter titt som tätt om det svenska välfärdsystemet och hur väl föräldrarna tas om hand av trygghetssystemet. Denna trygghet ska tydligen inte gälla studenter, åtminstone inte om de inte har studiebidrag. De som inte har rätt till studiemedel ska alltså straffas dubbelt om de blir med barn. Bara ett svenskt, socialdemokratiskt system kan vara utformat så att storleken på ett bidrag minskar om man inte tar ut ett annat bidrag.