söndag, oktober 09, 2005

En otrolig vecka

Det har varit lite snålt med bloggandet den senaste veckan. Centerpartiets högskoleförbund har ett samarbete med en ungdomsorganisation i Zambia och under veckan har tre underbara människor från denna organisation fyllt och förgyllt min tid. Vi har umgåtts nästan varje minut i vaket tillstånd och därför har jag inte haft tid att varken följa nyhetsflödet så noggrannt eller blogga så mycket. Jag får väl kompensera detta så småningom.

Veckan har bjudit på många intressanta diskussioner och mycket skratt. En intressant sak är det här med språk. Engelska är ett officiellt språk i Zambia så det går alldeles utmärkt att kommunicera på. Det språk de använder till vardags heter bemba och är helt obegripligt, men ganska vackert. Svenska är förstås lika exotiskt och obegripligt för dem. En av dagarna utspelade sig följande samtal:

Johan, vad betyder "Are juann"?

Ehh... Det finns nog inget sånt ord. När har ni hört det?

Jo, men när du svarar i telefon säger du alltid "Are juann".

När jag svarar i telefon svarar jag "Ja, det är Johan.", fast ganska snabbt. För dem låter det som "Are juann". Helt logiskt, men ganska komiskt ändå.